Založ si blog

Adventný kalendár 2020 – Snehová guľa

Otváram dvierka na kalendári a čakám na zázrak. Každý deň príbeh, láska, smútok, život sa zmestí doň na 24-krát…

Keď sychravé počasie vôbec nepripomína blížiace sa vianočné sviatky, ale skôr novembrovú čľapkanicu, mnohí sa utiekajú do obchodov a trávia čas v kaviarňach. S priateľmi pri dobrom punči či horúcom čaji, alebo čokoláde. Nejdem písať o tom, aké to je teraz s „našim vírusom“, pretože sa nedá tráviť čas ako pred rokom. Aj mne chýbajú tie dni, ktoré som trávila s priateľmi. Mnohé nové priateľstvá som nadviazala aj vďaka práci opatrovateľky v Rakúsku. Naše spoločné stretnutia v kaviarňach počas opatrovateľských smien aj v takýchto sychravých dňoch patrili určite k príjemnejším spomienkam, ktoré som si odniesla z tejto práce. Nevadí, každý okamih má svoje čaro a každá nevýhoda môže byť nakoniec výhodou. Aspoň si môžem pospomínať a čokoládu si dám doma pri písaní tohto blogu…

Mám rada snehové gule ešte z čias, keď som bola malá a túžila som mať aspoň jednu. Síce som ju nikdy nedostala ako dieťa, v dospelosti sa u mňa stávali častým darom pre priateľov, deti na besiedkach a hlavne pre tie moje. Sama som si však pre seba nikdy žiadnu nekúpila a ani od nikoho nedostala. No aspoň takouto formou som si kompenzovala svoju detskú túžbu po vianočnej snehovej guli.
Keď som pracovala v Rakúsku pred niekoľkými rokmi, dostala som sa do rodiny zmiešaného manželského páru. Tony bol typický lakomý rakúsky dôchodca, o ktorého som sa starala a Mara, jeho žena, chudobná dobrosrdečná žena, ktorá utiekla do Rakúska počas občianskej vojny v Srbsku. Tony bol ťažký oriešok pre nás obe a bola som životu neskutočne vďačná za Marinu prítomnosť a pomoc. Nielen tú fyzickú, ale hlavne tú duševnú. Nikdy som nebola úplne stotožnená s prácou v zahraničí, byť vzdialená od rodiny viac ako 500 km a každé dva týždne pendlovať medzi domovom a Rakúskom. A aj vďaka tejto skvelej žene som sa necítila v Rakúsku ako v cudzom svete. Bola mi ako druhou mamou. Keď som nastupovala po smrti môjho predchádzajúceho pacienta do tejto rodiny, mala som obavy. Zas som dostala muža s posledným štádiom rakoviny, bolo to toho roku už tretia rodina. Cítila som sa ako nejaká smrtka s kosou, pri ktorej klienti len zomierajú (: . Hoci ani jeden pri mne oficiálne nezomrel, ale v službe pri kolegyni, aj tak som mala obavy. Čo si o mne pomyslia v tej rodine, keď im poviem, že je len apríl a toto je už môj tretí pacient od začiatku roka! Mala som skutočne obavy, že dedo mi zas zomrie a ja onedlho budem opäť meniť rodinu. Väčšinou nastupujeme do rodiny, keď je už veľmi zle. A je šťastie, že zostaneme u klienta viac ako jeden rok. Mara mi bola veľmi sympatická už od prvého stretnutia, a preto som sa cítila tak trochu bôľne, že naše cesty sa môžu zakrátko rozísť. Opakom bol jej muž Tony. Naše prvé stretnutie mi spôsobilo doslova husiu kožu. Niežeby tak zle vyzeral, ten dôvod som sa dozvedela o niekoľko mesiacov neskôr. Vybral si ma totiž na jeho poslednú cestu životom. Bol mojim prvým klientom, ktorý pri mne naozaj reálne zomrel po ťažkých mesiacoch choroby. Vtedy som to ešte nevedela, no dnes s odstupom času som mu vďačná za tieto skúsenosti a stretnutie so smrťou.
Ako som už spomínala, s Tonym to nebolo jednoduché, zato Mara mala lásky za oboch a nešetrila ňou. Spoločné letné večery, neskôr tie dlhé jesenné pri teplom čaji a obavách o Tonyho, boli pre mňa nezabudnuteľné. Dlhé rozhovory o našich rodinách, o sviatkoch a prianiach… Aj tých tajných. Tém na rozhovory bolo veľa. Blížil sa koniec novembra, keď Tony zomrel. Týždeň pred Marinými narodeninami! Nedočkal ich. Spolu sme plakali a utešovali sa, vedeli sme obe, že takto to bolo pre nich oboch najlepšie. Zostala som s ňou ešte pár dní, kým som sa vrátila domov k rodine. Odišla som po pohrebe a čakala, čo ďalej. Neprešli ani dva dni ako som zložila doma kufre, už mi zvonil telefón do novej rodiny. Aké však bolo moje prekvapenie, keď som sa dozvedela, že budem len niekoľko kilometrov od Mary. Bola som veľmi rada, že s ňou budem môcť byť aj naďalej v kontakte. Volali sme si a dokonca ma navštívila aj v novej rodine. Pred odchodom domov som jej sľúbila, že sa ešte zastavím. Mala som pre ňu pripravený vianočný darček. A nielen ja. Aj ona si pre mňa pripravila prekvapenia a nedovolila mi odísť, kým si ich nevezmem. V kuchyni ma už čakala vianočná krabica a vedľa nej tanier zabelený do utierky a previazaný červenou stuhou s vianočným pečivom. Usmiala som sa, Mara bola vždy vynaliezavá, a aj obyčajné vianočné pečivo vedela darovať s eleganciou jej vlastnou. Krabicu som si nechala domov ako prekvapenie pod stromček od nej. Predsa, nebudem otvárať darčeky skôr, nech mám aj ja nejaké prekvapenie!
A veru to bolo prekvapenie! Keď som na Štedrý deň otvorila krabicu, rozplakala som sa. Bola tam vianočná guľa, po ktorej som roky túžila. Mara ani netušila, že mi splnila môj detský sen. Vianočná guľa, ktorá bola iba pre mňa! Cítila som sa ako dieťa, ktorého sa dotklo kúzlo Vianoc.

Adventný kalendár 2020 – Mama

15.12.2020

Otváram dvierka na kalendári a čakám na zázrak. Každý deň príbeh, láska, smútok, život sa zmestí doň na 24-krát… Sedela na železničnej stanici a pozorovala motýle. Mala ich rada. A najradšej, keď ich naháňala na lúke medzi poľnými kvetmi. Chcela ísť domov za mamou, no pani pri okienku jej nechcela predať lístok. Vraj do Kapušian odtiaľto nechodia. Musí sa najprv [...]

Adventný kalendár 2020 – Bosorky

13.12.2020

Otváram dvierka na kalendári a čakám na zázrak. Každý deň príbeh, láska, smútok, život sa zmestí doň na 24-krát… V minulosti viac ako teraz ľudia verili rôznym poverám a príbehom, a počas zimných večerov si ich rozprávali pri páračkách. Dnes sa len nad niektorými pousmejeme a už im neveríme ako kedysi. Ale, čo ak je v niektorých príbehoch ešte aj dnes kus [...]

Adventný kalendár 2020 – Vianočné Bratwurst

11.12.2020

Otváram dvierka na kalendári a čakám na zázrak. Každý deň príbeh, láska, smútok, život sa zmestí doň na 24-krát… Keď som odchádzala pracovať do Rakúska ako opatrovateľka v septembri 2014, presviedčala som samu seba aj moju rodinu, že robím v danej situácii to najlepšie rozhodnutie, aké som mohla spraviť. Plánovali sme sa osamostatniť od rodičov a kúpiť si [...]

pellegrini, korčok

Čo sa dialo po prvom dueli prezidentských kandidátov: Korčok hovoril o čudnej kampani, Pellegrini sa porovnával s Bidenom

19.03.2024 00:51

Pravda sledovala zákulisie prvej debaty dvoch najpopulárnejších uchádzačov o prezidentský post

Izrael / Tunel / Hamas /

Zástupca šéfa ozbrojeného krídla Hamasu je podľa USA po smrti

18.03.2024 23:29

Biely dom potvrdil smrť tretieho muža Hamasu Marwána Ísu.

pellegrini

Pellegrini o prezidentskej kampani: Očakáva od Matoviča podpásový útok?

18.03.2024 22:54

A ako vníma, že nedostal podporu od koaličného partnera SNS?

korčok

Korčok hodnotí kampaň. Ako chce mobilizovať voličov?

18.03.2024 22:44

Prezidentský kandidát jasne pomenoval, čo mu v kampani najviac prekážalo.

emavik

Medzi prvým a posledným nádychom chcem žiť naplno!

Štatistiky blogu

Počet článkov: 60
Celková čítanosť: 97161x
Priemerná čítanosť článkov: 1619x

Autor blogu